بسم الله الرحمن الرحیم

    کلیات نظام تزکیه در اسلام عنوان بخش اول از کتاب چندصد صفحه ای نظام تزکیه در اسلام تالیف استاد گرانقدر حجت الاسلام و المسلمین حاج شیخ عبدالله مجدمی (زید عزه) می باشد. این کتاب که مشتمل بر یک مدخل و پنج بخش اصلی است بر اساس موازین دینی و متون اصیل اسلامی و با رعایت شرایط بومی کشور و آداب فرهنگ ویژه مردم به رشته تحریر در آمده است. در این گفتار پیش رو بخش اول آن در ضمن24 صفحه تقدیم خوانندگان محترم میشود. اهم سرفصلهای این بخش به شرح زیر است:

1.پیشگفتاری درباره اهمیت علوم انسانی و لزوم بازتولید نظام آموزش و پروش کشور ما.

2.بررسی امکان یا عدم امکان تاسیس نظام ویژه تربیتی اسلام.

3.ارزش و ضرورت بحث از مبانی و نظام تزکیه در اسلام.

4.بررسی منابع استنباط نظام ویژه تزکیه در اسلام.

5.تعریف لفظی و تعریف حقیقی واژه تربیت و تزکیه.

6.تعریف علم تزکیه.

    مولف در بخش دوم با ادله متعدد به اثبات امکان تدوین نظام ویژه تزکیه در اسلام می پردازد و آن را لازمه جامعیت و خاتمیت دین مقدس اسلام برمی شمرد. در بخش سوم با ذکر دو دلیل ارزش بحث از نظام تزکیه در اسلام مورد تایید واقع شده و آن را موجب تحصیل سعادت واقعی انسان برمی شمرد. بخش چهارم اختصاص به بررسی منابع استنباط نظام ویژه تزکیه در اسلام دارد که مولف در نهایت سه منبع عقل عملی را در علوم اعتباری و عقل نظری را در علوم حقیقی و نیز نقل را مورد پذیرش قرار می دهد. نگارنده در بخش بعدی نیز ابتدا دو واژه تربیت و تزکیه را به صورت لفظی تعریف کرده و دو معنی را در این باره ذکر می نماید. سپس در همین بخش واژه تزکیه را به صورت حقیقی تعریف می کند. در این بخش نظر علامه شهید مطهری به طور دقیق مورد بررسی و تحلیل و نقد قرار گرفته است. در بخش نهایی هم مولف به ارائه تعریفی دقیق از علم تزکیه می پردازد.

    ناگفته نماند این نوشته به نیت ادای حق مقام مرجعیت دینی جهان تشیع و روحانیت مبارز نشر میشود باشد که حق کمی از آنها را ادا کرده و در آینده بتوانیم بقیه بخشهای این کتاب را تنظیم و نشر دهیم.

    برای دانلود بخش نخست کتاب کلیات نظام تزکیه در اسلام، اینجا کلیک کنید.