.

آپولو یا آپولون نام یکی از خدایان بزرگ یونانیان بود. اهالی یونان در دوران باستان این خدا را بسیار دوست داشتند. تصور آنان این بود که آپولو، زیبا، نیرومند، عادل، شفابخش و طرفدار شعر و موسیقی است. آپولو نزد یونانیان خدای خورشید هم بود.

در قرن بیستم موشکهایی که کشور آمریکا به فضا می فرستاد، آپولو نام داشت. در سال 1969 م / 1348 ش، آپولو -11 پس از 102 ساعت پرواز توانست با سه سرنشین روی کره ماه بنشیند و بشر برای نخستین بار، روی این کره مهتابی پا گذاشت.

اما آپولو در زمان حکومت پادشاهی محمدرضا پهلوی نام دستگاهی بود که در سازمان اطلاعات و امنیت کشور (ساواک) برای شکنجه زندانیان سیاسی به کار می رفت. آن دسته از زندانیهایی که از معرفی دوستان مبارز خود یا اطلاعاتی که درباره گروههای مخفی داشتند، خودداری می کردند، با این دستگاه شکنجه می شدند. چرا به این دستگاه آپولو می گفتند؟ زیرا کلاهی که بر سر زندانی می گذاشتند، شبیه کلاه فضانوردان بود. زندان سیاسی را روی صندلی می نشاندند، دستها و پاهایش را می بستند و بعد آن کلاه فلزی را روی سرش می گذاشتند. هنگام شکنجه، وقتی زندانی از درد فریاد می زد صدایش داخل این کلاه می پیچید و او را به شدت آزار می داد. انعکاس صدا گاهی باعث پاره شدن پرده گوش می شد.

.

.

.

.

زندانیان سیاسی می گویند: وقتی صدا در داخل آن کلاه فلزی می پیچید انگار دنیا را روی سر زندانی خراب می کردند. اگر تقلا می کرد، لبه های تیز دستگاه شانه و گردن او را مجروح می کرد.

زندانیان سیاسی هر زمان که از آپولو می گویند، نه خدای زیبا و شفابخش یونانیان را به یاد می آورند و نه موشک غول پیکری که انسان را به کره ماه برد. آنان همیشه از آپولو بد می گویند.

.

.