فعلاً که هیچ!

۹ مطلب در دی ۱۳۹۷ ثبت شده است

این کتاب هم تمام شد!!

.

بالاخره بعد از سه ترم حاضر شدن سر کلاس «کشف المراد فی شرح تجرید الاعتقاد» این کتاب هم هر چند ناقص و ناتمام، ولی به پایان رسید... علی رغم تمام مشکلات و تلخی ها و فراز و نشیب هایی که کم و بیش این کلاس داشت؛ ولی لذت و حلاوت خاصی در مطالعه ی این کتاب -مخصوصاً این اواخر- نهفته بود.

.

کتاب «کشف المراد» در حقیقت شرح علامه حلی رحمة الله علیه، بر کتاب، یا بهتر است بگویم، رساله ی استاد ایشان، مرحوم خواجه

۲ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰
حِ شین

آنچه دیشب در اتوبوس گذشت!

دیشب توی اتوبوس، یا همونکه بهش می گن «بی آر تی»! با دوتا از رفقای دانشگاهی داشتیم از یکی از مساجد تهران، بر می گشتیم سمت دانشگاه. همچنان که مشغول صحبت بودیم، یکی از مسافرها هم گوش می داد. اصفهانی بود و معلوم بود که از خوش و بش ما خوشش آمده بود. مخصوصاً اینکه یکی از بچه ها قرآن دست داشت و قرآن می خوند و هر از گاهی هم راجع به آیات قرآن، یک صحبت هایی رد و بدل می شد.

پرسید که:

-طلبه هستین؟

-نه. ولی یجورایی آخوند مخفی ایم!!!

(نه که الهیات می خونیم؛ بخاطر همین گفتیم آخوند مخفی هستیم!!)

بعد از کلی صحبت کردن در موضوعات مختلف؛ از «اهل کدوم شهر بودن» گرفته تا تلفظ های سختِ برخی از حروف عربی مثل «غ»، «ث» و... و اینکه فرق «ق» با «غ» در عربی چی هست و این ها؛ بحث رسید به «بسیج»...

 پرسید که:

-بسیجی هستین؟

۳ نظر موافقین ۲ مخالفین ۰
حِ شین

سر کلاس درس استاد چه گذشت؟!

بسم الله الرحمن الرحیم

-------

سر کلاس درس استاد چه گذشت؟!

-------

کلاس دیگری داشتم، ولی قید آن را زدم و سر کلاس ایشان حاضر شدم، آن هم به عنوان مستمع آزاد. کلاس هستی شناسی بود. یکی از کتاب های تألیف خودشان را تدریس می کردند. با دو تا از دوستانم رفته بودم. اول که وارد شدیم، اکثر دانشجوهای کلاس نیامده بودند لذا استاد ناراحت بودند. فقط یکی از بچه ها کتاب داشت! او هم که بیمار شده بود و نمی توانست بیاد!! یکی از بچه ها رفته بود که کتاب را از او بگیرد و بیاورد. دیر کرده بود، لذا استاد گفت هر کس سوالی دارد بپرسد. مثل همیشه با قاطعیت، انگار که همه چیز را می داند. البته تا به حال که هر چه پرسیدیم پاسخ داده است، شاید واقعاً همه چیز را بداند...

بحث در مورد معنا بود. فرمودند که چیز بی معنا نداریم. گستره ی دایره ی معنا آنقدر وسیع است که با هستی هم گلاویز می شود و در نهایت پی به این بُردیم که دایره ی هر دو بر هم منطبق است. هر چه که "هست"، "معنا دار" است. از میان موجودات فقط انسان است که "معنی" می فهمد، لذا اگر انسانی در کار خلقت نباشد؛ جهان بی معنا خواهد شد.

کلاس خیلی با شور و نشاط بود، چون

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰
حِ شین

آخه چرا درس عربی؟!!

بسم الله الرحمن الرحیم

فایده ی خواندن زبان عربی چیست که در برنامه ی آموزشی مدارس گنجانده شده است؟!

یکی از سوالاتی که برای بسیاری از دانش آموزان مطرح است، مخصوصاً دبیرستانی ها -یا بـــه

قول امروزی ها متوسطه ی دومی ها!- این است که «خب! فایده ی این درس عربی چیست

که به ما درس داده می شود؟» این سوال را غالباً بچه های ریاضی و تجربی مطرح می کننــــــــــد،

و کم تر علوم انسانی و معارف...

اما به راستی چه فایده ای دارد که ما عربی را یاد بگیریم؟!

در پاسخ به این سوال، لازمه که در ابتدا چند نکته را بیان کنم و سپس نمونه ای را به عنوان

شاهد مثال عرض کنم...

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰
حِ شین

و دوباره صادق زیبا کلام!!

حالا یکی نیست به این بابا بگه:
انگار عمه-م بود که همین چند روز پیش به نفع تصویب برجام، مناظره ها کرد و مقاله ها نوشت و به این و اون تهمت کاسب تحریم می زد...

حیف که حافظه ی تاریخی مردم ضعیف است و وقاحت اصلاحطلبی، بی غایت...

 

توحید عزیزی

#مصاف

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰
حِ شین

معرفی کتاب "سرگذشت فلسفه"

بسم الله الرحمن الرحیم


کتاب و کتاب خوانی از شیرین ترین کارهایی است که هر انسانی قادر به انجام آن است.

مدتی است در حال خواندن کتابی بسیار شیرین در باب "سرگذشت فلسفه" [البته] در مغرب زمین اثر «براین مَگی» هستم. ترجمه ی بسیار شیوا و روانِ آقای "حسن کامشاد" به گونه ای است که نظر هر مخاطبی را به خود جلب می کند. در پشت جلد کتاب، از روزنامه ی تایمز آمده است که «براین مَگی در بیان فلسفه به زبان ساده بی همتاست» والبته این حقیقت را صرفاً

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰
حِ شین

حقوق بشر

    امام خمینی(ره): آنها با اسم #حقوق_بشر، بالاترین کسانی هستند که حقوق بشر را پایمال

    می‌کنــــند؛ آنها در عین ادعای خیرخواهی، آنچه را برای دیــــــــــــگران می‌خواهند جــــــز شر نیست،

    برای خودشان هر چه هست می‌خواهند و دیگران را پایمال می‌کنند.

    ۴اردیبهشت۶۴

     #دستگیری_مرضیه_هاشمی #حقوق_بشر_آمریکایی

     #امام_خمینی_(ره)

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰
حِ شین

خمینی

بسم الله الرحمن الرحیم

خمینی

خمینی عزتی داشت که هیچ­گاه شکسته نشد، چرا که پیوستگی­ ای ناگسستنی با عزت مطلق برقرار کرده بود: «مَن کان یریدُ العزَّةَ فللّه العزّةُ جمیعًا». این را می­توان از تک ­تک عباراتِ سخنانش، نوشته­ های موجودش در کتب و نامه ­هایش به وضوح نظاره ­گر شد. آنجا که به شاگردش –آقای منتظری- که خود، او را «حاصل عمرم» می­خوانَد؛ فرمود: «واللّه‏ قسم، من از ابتدا با انتخاب شما مخالف بودم، ولی در آن وقت شما را ساده ‏لوح می‏دانستم که مدیر و مدبر نبودید ولی شخصی بودید تحصیلکرده که مفید برای حوزه‏‌های علمیه بودید و اگر اینگونه کارهاتان را ادامه دهید مسلماً تکلیف دیگری دارم و می‏‌دانید که از تکلیف خود سرپیچی نمی‌‏کنم.» این کلمات تجسم بزرگواری و عظمت روحی است که خمینی آن را تهذیب و تزکیه کرده بود.

بار دیگر با این پیش­ فرض، به چشمان خمینی نگاهی بیفکن...

با همین پیش­فرض خطابه­هایش را گوش فرا ده، نامه­ هایش را بخوان...

صحیفه­ ی او، نه تنها ثبت و ضبط تاریخ؛ بلکه درس اخلاق و جلوه­ هایی از نور و تزکیه است، محرّکی است شگفت؛ عمقی دارد به ژرفای دریاها...

می­توان روح لطیف اما پرصلابت خمینی را در میان کلماتش یافت، کافی است صحیفه را که سند عمل خمینی به دین اسلام است را یک دور بخوانی...

بماند کتاب «اربعین»ش، که خود فصلی دارد مجزّا...

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰
حِ شین

مروری بر یادداشت حسین قدیانی (2)

بسم الله الرحمن الرحیم

«لسان حق» فراتر از «زبان لق»
وطن امروز؛ ۲۰ دی ۱۳۹۷
ح‌سین ق‌دیانی:

فردا جمعه است و بنایم در نخستین سطور این متن، گرامی‌داشت آیت‌الله جنتی؛ پیرمرد دوست‌داشتنی همیشه همراه انقلاب که از بس «منیت» ندارد، هیچ برایش سخت نیست که با آن همه سابقه در امامت جمعه، نمازجمعه را به امامت فردی قامت ببندد که به حیث سن و سال، حکم پسر ایشان را دارد! صدالبته دیگر ائمه جمعه سن و سال‌دار ما نیز حقیقتا اسوه‌های اخلاق حسنه هستند، همچنان که دیدیم آیت‌الله صدیقی چگونه گرم و گیرا استقبال کرد از حجت‌الاسلام حاج‌علی‌اکبری! این همه در حالی است که من و ما، گاه برای لایک یک پست درست اینستاگرامی، معادله انتگرال حل می‌کنیم! و چه محاسباتی! نکند طرف، پررو شود! اصلا او باید پای متن من بایستد! کی هست این حالا که من لایکش کنم! و چون از من کوچک‌تر است، بی‌خیال!

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰
حِ شین