بیانات بزرگان در رابطه با فلسفه اسلامی


امام خمینی رضوان الله تعالی علیه:
اقلّ مراتب سعادت این است که انسان یک دوره فلسفه را بداند.
تقریرات فلسفه، ج3، ص472
رهبر معظم انقلاب اسلامی مد ظله العالی:
فلسفه‌ی اسلامی، فقه اکبر است، پایه‌ی دین ات. مبنای همه‌ی معارف دینی در ذهن و عمل خارج انسان است. لذا باید گسترش و استحکام پیدا کند و برویَد و این به کار و تلاش احتیاج دارد.
بیانات در دیدار با اساتید علوم عقلی حوزه‌ی علمیه‌ی قم 29 / 10 / 82
علامه مصباح یزدی دامت برکاته:
فلسفه‌ی اولی، کلید گنج شایگان و پایان ناپذیر است که خوشبختی و بهره‌مندی جاودانی را نوید می‌دهد. و ریشه پر برکت شجره‌ی طیبه‌ای است که انواع فضایل عقلی و روحی و کمالات بی کران معنوی و الهی را به بار آورد و بزرگترین نقش را در فراهم کردن زمینه‌ی تکامل و تعالی انسان ایفا می‌کند.
آموزش فلسفه، ج1، ص102
علامه حسن زاده آملی دامت برکاته:
به راستی اگر دراست و تعلیم و تعلّم مثل، تمهید القواعد و شواهدالربوبیّة و شرح اشارات خواجه طوسی و فصوص لبحکم و شرح علامه قیصری بر آن و اسفار و مصباح الانس و شفا و فتوجات مکیّة نباشد، شرح اسراری که در مثل این حدیث که بیان بطون آیات قرآنی‌اند نهفته اند، میسور نگردد. و در حقیقت باید صحف کریمه یاد شده را تفسیر انفسی برای اعتلای فهم خطاب محمدی صل الله علیه و آله و سلم دانست.
من آنچه شرط بلاغ است با تو می گویم      تو خواه از سخنم پند گیر و خواه ملال
کلمه علیا در توقیفیت اسما، ص44
رهبر معظم انقلاب مد ظله العالی:
امام رضوان الله علیه چکیده و زبده‌ی مکتب ملاصدرا است، نه فقط در زمینه‌ی فلسفی اش، در زمینه‌ی عرفانی هم همینجور است.
امام خمینی رضوان الله تعالی علیه در پاسخ به کسانی که بر «فلسفه‌ی اسلامی» اشکال کرده اند و آن را با فلسفه‌ی یونان برابر دانسته اند می فرمایند:
سخنی که زبانزد بعضی است که این فلسفه از یونان اخذ شده، غلط است. کِی فلاسفه یونان از این حرف ها سردرآورده و چه کسی سراغی از این حرف ها در کتب آن‌ها دارد؟ این حرف ها در کتب آن‌ها نبوده و نخواهد بود. بهترین کتاب فلسفی آن‌ها «اثولوجیا» است که دارای اختصاری از معارف بوده و بقیه اش طبیعیات است...
تقریرات فلسفه، ج1، ص87
علامه حسین طهرانی:
کتاب‌های صدرالمتألهین شیرازی رضوان الله علیه موجب فخر عالم تشیع و بلکه عالم اسلام است. تحقیقات و تدقیقات این رادمرد بزرگ در زوایای آیات و روایات، مشکل گشای اساسی راه معرفت و پیشرفت است.
امام شناسی، ج5، ص189
اسفار اربعه ملاصدرا از مفاخر جهان اسلام است. او که عمری کوشید تا بین مشاعدات قلبیّه ملکوتیه و براهین فلسفیه و روایات شرعیه وفق دهد و «بدین مهم نائل آمد» حقا خود او و کتاب‌های او از مفاخر است و دریغ کردن از مطالعه و ممارست بر این آثار، موجب حسرت و ندامت.
سرالفتوح، صص 40-55 
علامه حسن زاده آملی دامت برکاته:
کتاب «دروس معرفت نفس» را برای هشیاری و بیداری جوانان گفته ام.
-----------------------------------
با وجود بیانات و رهنمودهای این بزرگان دیگر چه جای شک است در این راه مستقیم...؟؟!!
البته راه بس خطرناک و پرپیچ و خم است و مراقبه لازم است. این میراث بزرگ را و این توصیه‌های مهم را باید با جان و دل پذیرفت و مراقبه کرد.
والسلام علی من اتبع الهُدی