بسم الله الرحمن الرحیم

    شاید این سوال برای بسیاری حداقل یک بار در ذهنشان مطرح شده باشد. شایدم خیلی ها بر علیه اسلام و نظام مقدسمون از اون استفاده می کنن و به بهانه ی ایران و ایرانی می گن که آقا ما کلی توی کشورمون فقیر و نیازمند داریم، ما کلی مشکل توی کشورمون داریم؛ واسه چی بریم توی سوریه و عراق بجنگیم؟! بعدشم کلی علیه بسیجیان معروف به مدافعان حرم بد می گن و می گن که اینا پول می گیرن و بخاطر پول میرن توی سوریه و عراق و اینا می جنگن. نمیدونم این حرفی که میزنن رو واقعا خودشون هم تصدیق می کنن یا نه؟!! کی میدونه؟ شاید واقعا از ته دل این حرفو بزنن... البته مطمئنم هستند کسانی که از روی عناد و لجبازی این حرف ها رو می زنند کما اینکه هستند کسانی که از روی جهل این حرف ها رو میزنن.

    اما فارق از این حرف ها؛ آیا واقعاً مدافعان حرم بخاطر پول میرن می جنگن؟

    شما چی؟!!

    آیا حاضرید بخاطر پول برید و در عراق و سوریه جونتون رو به خطر بندازید؟ قیمت اسارت و کشته شدن به دست داعش، چند؟!
    گیریم اینا پول بگیرن، اما حتی پول هم نمیتونه انسان رو متقاعد کنه که پا توی یک همچین جهنمی بذاره...
    بذارید بگم من چی فکر میکنم... تصورم اینه که اینا بخاطر «اعتقاد» می رن... حالا آیا ممکنه کسی بخاطر «اعتقاد» جونشو به خطر بندازه... تاریخ گواه این است که نه یک مورد، بلکه موارد متعددی از نمونه های مختلف داریم که افرادی به خاطر «عقیده» جونشون رو فدا کردند. حالا چه اشتباه و چه درست... نمونه ی خیلی بارزش، فرقه ی موسوم به «خوارج» در دوران حکومت امیرالمومنین علیه السلام هست. توی همین جنگ نهروان یک نفر از خوارج امد با یکی از اصحاب امیرالمومنین علیه السلام جنگ تن به تن می کردن، سرباز امیرالمومنین علیه السلام قوی تر بود و نیزه رو فرو برد توی سینه ی آن خارجی؛ او در حالی که نیزه در داخل سینه اش فرو رفته بود و از پشتش بیرون آمده بود و یک سر نیزه هم محکم دست آن رزمنده ی علوی بود، شروع کرد پیش رفتن و این نیزه را همین طور توی سینه ی خودش بیشتر فرو برد و شمشیرش را کشید و رفت که اخرین ضربه رو به قاتل خودش بزند، و در حالی که می رفت این آیه را می خواند: «وَ عَجِلتُ الیکَ ربِّ لتَرضی» یعنی خدایا برای اینکه از من خشنود بشی با شتاب دارم به طرف تو میام. یارو «عقیده» داشت. حالا درسته که عقیده ش بنا به دلایل مفصلی که خیلی از اندیشمندان در موردش بحث کردن، باطل هست؛ اما بالاخره عقیده داشت و در راهش مبارزه می کرد.
    من معتقدم که مدافعان حرم، عقیده دارن و در راه عقیده شون از همه چیزشون گذشتن...
   

    خب ممکنه یکی سوال کنه که «عقیده» ی اینا چی بوده؟!!
    یه چیزی که ما مسلمونا سخت به اون معتقدیم اینه که «اسلام مرز ندارد».

    ما معتقدیم که اسلام یک دعوت همگانی و داعیه ی جهانی دارد. اینو به صراحت توی آیات قرآن می تونیم ببینینم: مثلا اون جایی که میگه: «و ما ارسلناک الا رحمةً للعالمین» ای پیامبر ما تو را بعنوان رحمتی برای جهانیان فرستادیم. یا «نذیراً للبشر» ای پیامبر تو هشدار دهنده به بشر و همه ی انسان ها هستی... اسلام مسلمانان رو دعوت به تشکیل امت واحده کرده است، مثلا توی قرآن میگه «و اعتصموا بحبل الله جمیعا و لا تفرقوا» «قل یا اهل الکتاب تعالوا الی کلمة سواء بیننا و بینک ان لا نعبد الا الله و لا نشرک به شیئا و لایتخذ بعضنا بعضا اربابا من دون الله». بنابراین مسلمان برادر مسلمان دیگر است هرکجا که باشد. مرز جغرافیایی برای مسلمانان معنا ندارد. بنابراین دفاع مسلمان از هر مسلمان دیگر (چه سنی چه شیعی) در هر کجا باشد یک امر واجب است، وگرنه مسلمان از دایره ی «اسلام واقعی» خارج خواهد شد. در این زمینه روایات بسیاری داریم، مثل «من لم یهتم بأمور المسلمین فلیس بمسلم»، «من أصبح لا یهتمّ بأمور المسلمین فلیس بمسلم»، «من أإصبح لا یهتمّ بأمور المسلمین فلیس منهم و من سمع رجلاً ینادی یا للمسلمین فلم یجبه فلیس بمسلم» و...

    پس از دیدگاه اسلام آنچه در دفاع از دین و امت اسلامی معتبر است مرزهای اعتقادی هستش نه مرزهای جغرافیایی.


    تازه اسلام نه تنها دفاع از مسلمانان دیگر را واجب می شمارد، بلکه دفاع از مظلوم هم واجب است. بخاطر همین در روایت بالا که گفتم، میفرماید که «من سمع رجلا ینادی یا للمسلمین...» نمیگه «مسلماً»، بلکه هر مظلومی چه مسلمان چه غیر مسلمان اگر از مسلمین تقاضای کمک کند، بر مسلمین واجبه که از اونا دفاع کنن. البته روش های دفاع هم متفاوته، لزوماً به صورت نظامی نیست. پس دفاع از مظلومین که در حال حاضر مردم سوریه از مصادیق انکارناپذیر آن هستند، بر مسلمین واجبه و ما تکلیف داریم که این کار را انجام دهیم و اگر نکنیم فردای قیامت باید مورد سوال واقع خواهیم شد که چرا کمک نکردید؟!!! این اصل به روشنی از کلام امیر بیان، امیرالمونین علی بن ابی طالب علیه السلام در وصیت به دو فرزند گرانقدرشان قابل استنباط است، اونجا که فرمودند: «اوصیکما بتقوی الله و نظم امرکم کونا للظالم خصما و للمظلوم  عونا».


    یه چیز دیگری هم هست و اون اینکه «دفاع برون مرزی یک تاکتیک مهم جنگی است». فکر نکنم کسی باشه که دیگه متوجه نشده باشه دست استکبار در تمام این قضایا هست. جنگ ما با استکبار ادامه دارد و مطمئن باشیم که اگر ما دست بکشیم، آن ها دست نخواهند کشید. پس قطعاً اون ها ایران اسلامی ما رو هدف گرفتن و اگر کمی به آن ها مهلت دهیم، بی شک جنگ را به درون کشورمان خواهند کشید و در این برهه ی زمانی حساس، شکست ایران یعنی شکست رهبر محور مقاومت و شکست محور مقاومت یعنی شکست اسلام و مسلمین.

    پس درود بر مدافعان حرم که با جان فشانی شان موجب عزت و سربلندی اسلام و مسلمین شده اند. درود بر روان پاک همه ی شهیدان ...

    اگر بخواین بیشتر در مورد فلسفه ی «مبارزات مدافعان حرم» بدونید، پیشنهاد می کنم مقاله ی پایین رو که نوشته حجت الاسلام و المسلمین استاد عزیز و گرانقدر عبدالله مجدمی حفظه الله هستش رو حتما دانلود کنید و مطالعه بفرمایید. یاعلی

    دانلود مقاله مدافعان حرم

والسلام

29 مرداد 1396