بسم الله

    اگه یادتون باشه، یک چند مدت پیش رئیس جمهور جمهوری اسلامی ایران آقای روحانی یک صحبتی در مورد نظام اسلامی و مشروعیت و مقبولیت و رأی مردم و... کردند که خیلی ها اعتراض کردند و طبیعتاً خیلی ها هم سوت و جیغ و هورا کشیدند!! در این رابطه یک مقاله ی 23 صفحه ای خیلی خوب و البته علمی از استاد گرانقدر حجت الاسلام و المسلمین عبدالله مجدمی حفظه الله هست که به نظرم میتونه خیلی چیزا رو واسه مون روشن کنه... حداقل بفهمیم که واقعا نظر اسلام در این رابطه چی هست. (چکیده و دانلود مقاله در ادامه مطلب)


    چکیده مقاله: 

    مقاله ی نظام اسلام و رای مردم مقاله ای است ناظر به بررسی علمی یک مساله سیاسی است. مولف در این مقاله مبانی مشروعیت زای نظام سیاسی را نزد سه دسته از متفکرین اهل سنت، شیعیان و غربیها مورد بررسی قرار میدهد. در بخش اول سه راه مشروعیت ساز به نام استخلاف، تغلب و انتخاب اهل حل و عقد را بیان مینماید. در بخش دوم با بیان ارتباط دو مساله توحید و ولایت، اساس مشروعیت نظام سیاسی را به ولایت و توحید برمی گرداند و در همین راستا رای مردم را تنها مقبولیت ساز و عینیت بخش حکومت سیاسی و اجتماعی برمی شمرد. در بخش سوم با بیان فرق میان وکالت و ولایت اساس ساختار نظام سیاسی نزد غربیها را وکالت میداند و نتیجتا رای مردم نه تنها مقبولیت ده بلکه مشروعیت ساز نظام سیاسی خواهد بود.
در ادامه مولف با طرح یک سوال مبنی بر اینکه جایگاه رای مردم در نظام سیاسی اسلامی کجاست؟ و نیز بیان شئون گوناگون پیامبر اکرم و امامان علیهم السلام در نهایت اثبات می نماید که رای مردم تنها مقبولیت ساز نظام سیاسی است و امر به مشاوره با مردم ناظر به مسائل حکومتی است نه ناظر به مسائل دینی محض.
در بخش آخر مولف به برررسی بیانات گوناگون مقام معظم رهبری درباب نقش رای مردم در نظام اسلامی پرداخته و اثبات می نماید که دیدگاه ایشان نیز این است که ولایت الهی مشروعیت ساز نظام سیاسی است و رای مردم تنها مقبولیت ساز آن است.
این مقاله به قلم آقای عبدالله مجدمی به رشته تحریر کشیده شده و خواندن آن با توجه به روانی قلم آن به جوانان و نوجوانان روشنفکر توصیه می شود.

    دانلود مقاله «نظام اسلامی و رأی مردم» استاد مجدمی