حسن خلق برترین راهبرد جذب

    هر مکتبی برای بقای خود نیاز به مبنای فکری مستحکم و پیروان معتقد است. دین مقدس اسلام با هدایت هوشمندانه پیامبر رحمت و اولیای دین در مدت زمان بسیار کمی مستحکمترین قلعه های مخالفان و دشمنان را فتح نماید و این امر در تاریخ جهش نهضت اسلامی واقعا عجیب است. دعوت اسلامی در مدت زمان کمی نه تنها تواست افراد زیادی را به طرف خود جذب نماید بلکه توانست محتوای خود را در عمق جان آنها نفوذ داده و مردان معتقد پایمردی از آنها بسازد همچنانکه توانست این محبت خود را در سلسله درازی از زمان در دل مسلمانان بکارد.

    به راستی راز این موفقیت پیامبر رحمت و اهل بیت علیهم السلام چیست؟ گرچه غربیها مغرضانه یا جاهلانه علت این موفقیت انکار ناپذیر و حیرت آور را جنگ طلبی اولیای دین معرفی کنند اما حق آن است که بررسی دقیق قرآن کریم و سیره پیامبر اکرم و اهل بیت علیهم السلام نشان می دهد که منطقی بودن محتوای دعوت اسلامی و نیز اخلاق بسیار والای اولیای دین و به تبع شیعیان علت اصلی این موفقیت بوده است. قرآن کریم درباره حسن خلق شگرف و بی نظیر پیامبر میفرماید:

    «ای پیامبر به سبب رحمت ویژه الهی برای مسلمانان نرم خو گشته ای و اگر انسان خشک و سخت دلی بودی حتما مردم از اطرافت متفرق میشدند» (آل عمرن/159). در جای دیگر هم میفرماید: «ای پیامبر تو از اخلاق بزرگی برخورداری» (قلم/4).

    اهل بیت گرام نیز به شیعیان این راهبرد را در حفظ مکتب تشیع و جذب افراد دیگر مذاهب به آن توصیه کرده اند و فرموده اند:

    زید شحام میگوید امام صادق علیه السلام به من فرمود: سلام مرا به شیعیان و مدعیان پیروی من برسان که شما را به تقوای الهی و ورع در دین وتلاش در اطاعت الهی و راستگویی و امانتداری و طول سجود و احترام به همسایگان توصیه میکنم که پیامبر به اینها توصیه کرده است.. زیرا اگر مرد شیعه ای از شما ورع در دین و راستگویی و امانتداری و حسن خلق با مردم (اهل سنت) پیشه کند درباره او گفته میشود که این فرد جعفری است و این مرا شادمان میکند.. و گفته میشود این است ادب جعفر اما اگر شیعه ای اینگونه نباشد عار و ننگ رفتار او بر من وارد میشود و گفته میشود این است ادب جعفر...(الکافی.ج2.ص635).

    با توجه به این نکات برای ما انقلابیون بسی ضروری است با اخلاق بسیار بالا با مردم تعامل داشته باشیم که اینگونه میتوان دل مردم را نسبت به نظام اسلامی و انقلاب جذب بلکه شیفته نمود. بی شک اگر شخص انقلابی اخلاق را با توجه یا بی توجه رعایت نکند قبل از هر چیز ضربه این رفتار او به نظام مقدس اسلامی و رهبران آن خواهد خورد لذا تکلیف ما انقلابیون از این جهت بسیار سنگین است کما اینکه یکی از بهترین راههای ایجاد و تثبیت محبت مردم به انقلاب و نظام اسلامی همین رفتار متخلقانه و حسن خلق است.

    استاد حجت الاسلام و المسلمین عبدالله مجدمی (دام عزّه)