سرچشمه صدها و هزارها اعتراض که به مواد دینى و اصول معنویت از زبانهاى مختلف مىشنویم و ایرادها و انتقادهاى گوناگون که از آشنا و بیگانه به تعلیمات دینى و رسوم خداپرستى مىشود، انعکاس همان روح مادیت مىباشد!
وگرنه براى هر متتبع منصف کاملًا روشن است که هر یک از این اشکالات تازگى نداشته و مخصوص این عصر (که آن را عصر علم مىنامیم) نبوده و با سابقه ممتد و طولانى، بارها و بارها مورد بحث و کنجکاوى قرار گرفته و معترضین با دریافت پاسخ خود راه خاموشى را پیش گرفته و اشکال خود را به دست فراموشى سپردهاند.
آرى آنچه خاموش نمىشود و با کمترین بهانهاى به رویه بىمنطق خود دعوت کرده و مشاجره و کشمکش را از سرمىگیرد، همان روح مادیت است که گاه و بىگاه با تماشاى مناظر دلفریب طبیعت و شنیدن تلقینات سحرآمیز عواطف و احساسات درونى و توجه به گرفتارىهاى روزافزوان و بیرون از شمار مادى، بىاینکه کمترین التفاتى به راهنمایى عقل سلیم نماید، همه حواس درونى انسان را که مملو از شعور و اراده مىباشند به سوى ماده سوق داده و زبان به نکوهش معنویات که سنگ جلو پاى وى مىباشند مىگشاید.
علامه طباطبایی قدس سره
بررسی های اسلامی ، ج۱، ص۲۴۲